jason-briscoe-7MAjXGUmaPw-unsplash (1)

CHCESZ MIEĆ WIĘCEJ CZASU DLA SIEBIE? DELEGUJ ZADANIA W DOMU

Wiele razy zastanawiałam się nad tym, jak ogarnąć obowiązki domowe, a jednocześnie wyrobić się ze wszystkim. Kiedy nie dawałam rady, czułam się przytłoczona. Marzyłam o tym, aby moja doba rozciągnęła się i trwała dłużej niż 24h. Wiele razy czułam się poirytowana i przytłoczona. Kiedy zdałam sobie sprawę z tego jak ważne jest delegowanie zadań, wszystko zmieniło się.

Czym jest delegowanie zadań?                       

Delegowanie zadań to po prostu oddawanie części prac innym osobom.  Delegowanie zadań jest niezwykle przydatną umiejętnością nie tylko dla rodziców, ale równie dla pracowników czy menedżerów. Delegując zadania, zyskasz więcej czasu dla siebie, a jednocześnie będzie mogła poświęcić go na zrobienie czegoś innego. Odpoczniesz albo zrealizujesz plany, które od dawna odkładałaś na później.

Blokady w delegowaniu zadań

Delegowanie zdań nie należy do najprostszych umiejętności, szczególnie dla nas, kobiet. Jedną z blokad jest to, że my, kobiety często udajemy Zosie Samosie. Wszystko chcemy zrobić same, ponieważ uważamy że to jesteśmy niezastąpione i nikt nie zrobi danej rzeczy od nas. Delegowanie zadań wiąże się z przekazaniem odpowiedzialności za zrobienie danej rzeczy. Dlatego jeśli chcesz pozbyć się tego przeświadczenia, warto abyś zastanowiła się nad tym, które prace chcesz przekazać pozostałym domownikom do zrobienia, a które zamierzasz wykonać samodzielnie.

Jak delegować zadania?

Pierwszym i skutecznym krokiem w delegowaniu zadań jest zmienienie swojego nastawienia i zaufanie innym osobom, że wykonają dobrze swoje zadania, a być może nawet lepiej od nas. Dzięki takiemu podejściu być może druga osoba opanuje nowe umiejętności . Po drugie ważne jest to abyś była cierpliwa. Jeśli druga osoba nie potrafi wykonać danego zadania  od razu, poświęć jej wystarczającą ilość czasu. Natomiast jeśli nie masz czasu aby uczyć innych wykonania zadania, wtedy nie deleguj zadania, zrób je samodzielnie.

Skuteczna metoda na delegowanie zadań

Jeśli chcesz skutecznie delegować zadania, możesz zastosować „karteczki Rowińskiej”. Metoda ta polega na tym, abyś na małych, kolorowych karteczkach wypisała wszystkie zadania, które są do wykonania w domu. Następnie pozwól wybrać domownikom zadania, którymi chcą się zająć. Nie udział w delegowaniu zadań, wezmą wszyscy domownicy. Uczestniczenie we wspólnych obowiązkach, pogłębia więź wszystkich domowników.  

Pamiętaj o „dziękuję”

Za każdym razem, gdy delegujesz komuś zadanie, pamiętaj o tym, aby mu podziękować. Nie przypisuj sobie jego zasług, ponieważ kolejnym razem ta osoba nie będzie chciała Ci pomóc w realizowaniu kolejnego zadania. Jeśli ktoś inny pochwali zadania, które ta osoba wykonała, wtedy wymień swojego pomocnika z imienia oraz z nazwiska. Dzięki temu druga osoba poczuje się doceniona.

Miej więcej czasu dla siebie.

Wykorzystaj owocnie ten czas!

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *