anthony-tran-8i2fHtStfxk-unsplash

CHCESZ MIEĆ WIĘCEJ CZASU DLA SIEBIE? A CZY POTRAFISZ ODPOCZYWAĆ?

Uwielbiam uczyć się nowych rzeczy i szukać nowych sposobów na to, aby mieć więcej czasu dla siebie. Dlatego z pasją czytam poradniki i blogi o zarządzaniu czasem. Chętnie dzielę się z Wami moimi przemyśleniami na ten temat i sprawi mi to ogromną satysfakcję. Tym bardziej, że sama ostatnio ogarniam wszystko na czas. Czuję się z tego powodu mega zadowolona 😉

Ale oprócz tego jak można zapanować nad czasem, równie ważny jest odpoczynek, relaks albo reset. W przyrodzie równowaga musi być.

Często wymagamy od siebie robienia wielu rzeczy naraz, traktujemy się po macoszemu. Nie pozwalamy sobie na odpoczynek. Traktujemy zrobienie sobie przerwy jak bezczynność. Upieramy się, że odpoczywanie jest nieproduktywne. Zapominamy o tym, że prawdziwy odpoczynek nie jest stratą czasu, a pozwala na naładowanie akumulatorów. Kiedy jesteśmy zmęczone, nie mamy siły by robić kolejne rzeczy, gorzej reagujemy na sytuacje stresujące. Zaczynamy odczuwać frustrację, że tylko my same musimy wszystko zrobić. Kojarzymy odpoczynek z regeneracją po treningu sportowym, tymczasem równie ważny jak odpoczynek fizyczny jest odpoczynek psychiczny. Dlatego, że  chwili wyczerpania odczuwamy narastającą panikę i stres. Odpoczywając psychicznie zachowujemy zdrowy dystans i łapiemy oddech.

JAK ODPOCZYWAĆ?

Jeśli chcę odpocząć stosuję starą zasadę: „jeśli pracujesz umysłowo, odpoczywaj aktywnie – jeśli pracujesz aktywnie, odpoczywaj spokojniej”. Kiedy ćwiczę fizycznie, wybieram spokojny sposób na odpoczynek, czytam książkę albo słucham muzyki. Gdy odczuwam zmęczenie psychiczne, wtedy chętniej ruszam się.  Ruszanie się sprawia, że nie myślę za wiele, odrywam się od rzeczywistości na moment.

POLECAM 6 SPOSOBÓW NA ODPOCZYNEK

RUSZANIE SIĘ

Ruch to zdrowie. Od czasu do czasu ćwiczę albo biegam. Tak jak wspomniałam wcześniej ruszanie się sprawi, że mam więcej energii, jestem pozytywnie nastawiona. Często wybieram bieganie z psami. Dzięki temu mam zrobione dwie rzeczy jednocześnie. Bieganie z psem sprawia mi sporo frajdy. Dodatkową zaletą ruszania się jest to, że wzmacniam swoją odporność.

ROBIENIE CZEGOŚ CO BARDZO LUBI SIĘ

Kiedyś jeździłam konno, ponieważ sprawiało mi to dużo radości. Praca z końmi nauczyła mnie nie tylko cierpliwości, ale sprawiała, że odpoczywałam. Obecnie taką formą odpoczynku jest dla mnie zabawa z synem, sprzątanie, a nawet prasowanie. Te zajęcia pochłaniają mnie.

BLISKI KONTAKT Z NATURĄ

Uwielbiam spacery po lesie, a niektórzy dodatkowo polecają przytulanie do drzew. Polega ono na dotykaniu drzew odkrytymi częściami ciała. Przed stosowaniem drzewo terapii warto wiedzieć, do których drzew powinnaś się przytulać, ponieważ każde drzewo ma inne działania. Dąb redukuje stres, lipa wzbudza kreatywność, jodła pomaga poradzić sobie z trudnymi emocjami, brzoza pomaga uspokoić emocje, akacja dodaje energii, buk wspomaga koncentrację.

ŚMIEJ SIĘ

Śmiech to zdrowie. Śmiejąc się, poprawiamy nastrój. Kiedy chcę pośmiać się, a akurat nie ma przy mnie znajomego, który opowiada śmieszne dowcipy, oglądam z synem śmieszne filmiki o zwierzętach na youtube. Zwierzęta potrafią rozbawić do łez.

MEDYTUJ

Zwykle na medytowanie brakuje mi czasu. Ale polecam je Tobie, ponieważ jest świetną techniką relaksacyjną. U osób, które medytują zachodzą głębokie zmiany w strukturze mózgu. Powstają nowe neurony, a stare są chronione. Osoby, które regularnie medytują, potrafią lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami.

DRZEMKA

Doskonałą metodą na odpoczynek jest 20 minutowa drzemka. Sen doskonale regeneruje całe nasze ciało. Podczas spania odpoczywają nasze mięśnie i mózg. Sen pozwala nam na wyłączenie się i całkowite zregenerowanie. W ciągu dnia dłuższa drzemka niż 20 minut nie jest wskazana, ponieważ może zaburzyć nasz rytm dobowy. Przez to będziemy mieć trudności w wybudzaniu się, a wieczorem w zasypianiu.

CO NIE JEST ODPOCZYNKIEM?

Odpoczynkiem nie jest ładowanie się bodźcami, czyli oglądanie telewizora, przeglądanie przez pół nocy fejsa 🙂 Podczas wykonywania tych czynności jesteśmy bombardowani nadmiarem informacji, a nasz mózg zmuszony do przetworzenia ich. To sprawia, że nasz układ nerwowy jest przeciążony.

Przyjemnego relaksu J

A Ty jakie masz sposoby na to, aby prawdziwie odpocząć? Podziel się ze mną nimi w komentarzu.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *